Alla inlägg under januari 2009

Av Jenny - 28 januari 2009 12:34

Nu är hembesöket avklarat. Riktigt trevligt, faktiskt! Kändes jättebra! Så nu är nästa steg djupintevju.. spännande!


Alfred är på dagis, men Agaton var hemma och var riktigt på charmoffensiven! Vem kan motstå ett gulligt bebisleende? :-)


Slänger in lite bilder på vårat hem. Vi har ännu inte fått upp så mycket på väggarna, för vi vill känna in ordentligt vart allt ska sitta först. Och på många ställen behövs andra gardiner, tapeter, golv och annat, men vi tar en sak i taget!  Men här kommer iallafall lite smakprov! Håll tillgodo! ;-)


 Vardagsrummet:


Dålig bild från köket.. Nya gardiner är på väg, och självklart lite mer i fönstret!


Mitt lilla pysselkök:


Barnens rum, först Sandras:


Samuels:


Alfreds:



Och så Agatons lilla krypin!


Som egentligen är klädkammaren till vårat sovrum ;-)


Och så en sista bild från övre hallen.


Nu ska jag baka bottnar till doptårtorna, fixa färdigt dekorationerna och packa! För i morgon åker vi neråt, så vi hinner ordna med allt inför dopet på Lördag! Så nu blir det nog inte så mycket mera bloggat förren på söndag, när vi kommer hem igen.

Av Jenny - 27 januari 2009 23:03

Är SÅ trött nu!!

Denna dagen har varit fulltecknad! Vi har städat, plockat och fixat hela dagen. Vill ju att det ska se skapligt ut i morgon, för då kommer utredarna för familjehem på ett första hembesök! Känns jätteroligt, men nervöst! Är ju liksom meningen att de verkligen ska granska oss i sömmarna. 


Nu vet ju de flesta att jag är så långt ifrån en pedant man kan komma och kommer heller inte framställa mej som en sådan, men jag tycker ändå inte att det behöver ligga drivor med leksaker och hundhår överallt! :-D

Så jag har gått igenom rum för rum och gjort en ordentlig rensning! Jätteskönt!


Har också hunnit göra den "riktiga" tittäggsvaggan till doptårtan. Den blev faktiskt ganska bra! Men jag har fortfarande inte tagit mej samman och gett  mej på bebismodelleringen... får göra det i morgon.


Åh, måste ju bara berätta att jag äntligen har fyndat min efterlängtade skänk också!! Hittade den på blocket. Stor, mörk och tung i ek, med både skåp och lådor! 300 futtiga kronor skulle de ha för den, så jag skickade genast iväg Fredrik och Mattias att hämta!  SÅ glad!!

Den kommer bli superfin när den blivit vitmålad och fixad! *längtar*


NU ska jag SOOOOOVA!!

Av Jenny - 26 januari 2009 21:46

min fina orkidé

Först en liten bild på min fina orkidé!


Nu kommer bilderna på nyfixade lekrummet! Det återstår givervis en hel del fix och "lull lull", gardiner t.e.x Och matta... blir nog en bilmatta vid lekdelen iallafall.

Men möbleringen är nog färdig. Tror jag... ;-)


Soffhörnet. Fungerar även som gästrum, eftersom det är en bäddsoffa. I fönstret ska det bli en massa kuddar och sånt, eftersom barnen älskar att sitta och mysa där!



Datorhörna, tv-spel och filmer ses här! Och så nya hyllan med alla miljoner leksaker! Och böcker... barnen har väl ungefär lika många i sina rum också.

Bortse från sladdkaoset vid datorn, den är inte inkopplad ännu...


Och så lekdelen då.. med spisen, verktygsbänken och alla bilarna! :-) Även här saknas ju gardiner... ser lite kalt ut..


Ja, det får vara bra för nu.. För nu väntar lite te och mys med älsk i soffan. Stackarn är så febrig och förkyld... hoppas han blir bättre innan dopet på lördag.

Av Jenny - 26 januari 2009 10:17

Har inte blivit något bloggat i helgen... har inte hunnit!! :-D Det är ju så skööönt med lediga dagar tillsammans, när man bara kan umgås, mysa och hasa runt i myskläder...


Tyvärr blir det ju oftast inte riktigt så.

I Fredags åkte alla barnen och jag till Örebro, så fort de stora kommit hem från skolan. Fikade med Agatons gudmor, hennes son och en av våra andra vänner, med tillhörande dotter. Fredrik kom också dit när han hade slutat jobbet.


Vi hann med en liten sväng in på POP´s rea också. Fyndade en snygg fleece till Agaton till riktigt bra pris, och en tuff bikini till Sandra. En tröja fick hon också, den bortskämda lilla damen ;-) Dessutom fick Agaton en ursöt, stickad "gubbtröja" av T! Helt oemotståndlig!!

Till Alfred och Samuel hittade jag ingenting...men det gjorde inte så mycket, för det Samuel behövde var byxor, och det fick han en hel kasse urväxta av T, efter hennes son!! Perfekt!!


Såsmåningom packade Fredrik och Jag ihop barnen och åkte vidare till IKEA. Där mötte Mattias upp. Det var ju hans tur att få umgås med Sandra och Samuel en vecka.

Vi andra tog en sväng runt i varuhuset på jakt efter en bättre lösning till barnens lekrum. Det slutade med en ny bänk till tv´n, lite lampor, filtar och en massa backar till leksakerna, som ska förvaras i de nya hyllorna som vi superfyndade! En "trofast" som blir perfekt till alla köksgrejjer och småbilar, för 99kr, och en stor, vit "expedit" från fyndhörnan, för ynka 395kr!! Äntligen ska det bli ordning och reda!


Behöver jag säga vad Lördagen gick ut på? För att kunna fixa med de nya möblerna bar vi ju tvugna att få bort de gamla! Först tömma... vilken otrolig mängd barnböcker vi har!!! För att inte tala om filmer.... En hylla skulle vara i inneförådet till förvaring.. och då var vi ju tvugna att strukturera om där först. Byrån fick åka ut i hallen. Blev bra!


Andra hyllan och bordet fick förpassas ut i andra förrådet.... men det var ju fullt av kartonger! Så det blev till att rensa och strukturera där också!

Till slut var rummet nästan tömt på möbler och fullt av staplar med böcker och filmer, samt leksakshögar!

Dags att skruva ikeamöbler! Hör och häpna, men det fattades inte en enda liten skruv!! Efter lite funderande fram och tillbaka tror jag vi fick ihop en bra möblering också.

Medan Fredrik fixade med lampor och sånt, försökte jag organisera i hyllorna. Alfred hjälpte till... på sitt lilla sätt! Han verkade iallafall väldigt nöjd över ddet "nya" rummet. Det blev ju mycket lättare att se alla leksaker och mera lekvänligt! Så i samma takt som jag sorterade grejjer i backarna, vände han uppochner på desamma!


Vi stupade i säng tidigt, efter en hel dags slit. Trötta, men riktigt nöjda!!


Söndagen skulle egentligen pysslandet fortsatt. Men vi började med lite sovmorgon till 8.30 sedan lite frukost och tidning. Det är ju faktiskt söndag!!

Jag och Malte hade en date med Sandra och Milo vid 10, så vi åkte till Born. Där är så bra för hundarna att busa av sej. Man har full koll hela tiden över åkrarna och det är långt till farliga vägar! Malte hittade en härlig kolhög att gräva i, så jag kom hem med en svart hund, istället för vit! Det gjorde intgenting, för vi hade redan planerat in en dusch för honom när vi kom hem, så snart var han ren och fin igen!


Efter lunch tog vi med småpojkarna och drog till Marieberg. Jag var verkligen tvungen att kapa av mitt slitna hår, som bara tovade ihop sej, och dessutom behövde jag hitta något snyggt till dopet, som dessutom är amningsvänligt. Det sistnämnda visade sej vara lättare sagt än gjort... Efter ett antal timmars springande i affärer fick jag dock ihop en outfit som får duga... Tur att jag har så otroligt tålmodiga pojkar, alla tre!! Pöss på er!


När vi ändå var i Örebro passade vi på att fixa veckohandlingen också. Blev en snabb och billig sådan, eftersom vi köpte upp oss på mycket basvaror förra veckan, och dessutom är denna veckan "kort" eftersom vi åker till GBG på Torsdag.

Vi var hemma strax efter 19.30, så då blev det mat, nattning av pojkar och halvsvimning i soffan... mycket mer orkar man nog inte på en helg!

För matlagning, hundrastning, bebismatande/vyssjande/gosande, blöjbyten, tvätt och vardagsstäd tar ju också sin beskärda tid!!


Ska försöka fixa in lite bilder senare, men just nu väntar Malte på sin promenad.

Fredrik är på väg hem från jobbet igen. Han mår inget bra idag, stackarn... förkyld och dan, säkerligen lite feber med.

  


Av Jenny - 22 januari 2009 21:06

Idag var det återträff med föräldragruppen. Så kul att se alla små bebisar! Agaton såg till att alla la märket till honom, genom att ge hals ordentligt! Det är ju bäst att visa att man vet vad man vill! Även om man faktiskt inte vet det... så kan man ju låtsas! För egentligen var han nog mest trött. Men sova är ju inget kul, för då kan man ju missa en massa!

Nåja.. såsmåningom somnade han iallafall, och då kunde jag ju till och med höra vad de andra sa! Supertrevligt!! :-D


Alfred har fotograferat. Han älskar det. Han älskar iofs det mesta som mamma INTE tycker han ska göra! För inte duger det att fotografera med sin kamera (som var min, men som Alfred lyckades dra i golvet så den gick sönder, och på så sätt såg till att få den som sin egen) för det blir ju inga riktigta bilder! Och så låter den inget!

Min nya kamera hade jag dock placerat på ett barnsäkert, högt upp på en hylla. Trodde jag. Borde ju ha lärt mej att det inte finns något som heter "barnsäkert ställe" med en Alfred i huset! För helt plötsligt kom han knatande, glad i hågen med kameran i högsta hugg. Dessutom kom han från "fel" del av huset, vilket indikerade att han haft kameran i sin ägo betydligt längre än vad som kan anses tillrådigt om man vill ha kvar den i fungerande skick!!


Lätt nervös befriade jag honom från den... Och tro nu inte att Alfred blev lättad över att slippa bördan och glatt lämnade över den till sim ömma moder! Nej, Alfred blev arg. Alfred blev _väldigt_ arg!! HAN hade den ju faktiskt FÖRST!! Då är det faktiskt inte rättvist att mamma bara kommer och TAR den från honom!! Alfred blev faktiskt så arg att han var tvungen att slänga sej i soffan och gallskrika ett tag!!




Men när jag senare laddade över bilderna till datorn fick jag mej ett gott skratt. Där fans ett 20-tal bilder av varierande kvalitet. Däribland extrema närbilder på kuddarna i soffan och fotografens panna! Dessutom supersnygga bilder på nästan alla golv! Och inte minst... ett helt gäng fina avbildningar av konstnärens fötter!! SNYGGT!!


Det är ju tur att det inte är en kamera med film i, sådan som ska framkallas...



Av Jenny - 21 januari 2009 21:39

Idag har jag haft en nöjd och glad liten bebis! Så äntligen kunde jag fortsätta pilla med mina "tittägg" :-)


Idag bara jag lekte och provade mej fram lite... har inte provat på detta förut så det behövdes! Superpilligt, men otroligt roligt! Problemet är, att när man väl börjar plocka med sina tårtgrejjer, verktyg och massor, blir man så exhalterad att man inte vill sluta! Kommer bara på fler och fler saker som jag vill prova!! Och jag längtar SÅ efter att kunna sätta mej och pilla med sockerblommor! Vill lära mej MER!


Nåja.. idag var det socker som gällde. Själva skalen är ju gjorda av socker och vatten, och kristyren av äggvita och florsocker, så självklart blir resultatet SÖTT! ;-)


 

Voila!! En tittäggsvagga!!  Bara en aaaanings överdekorerad, men som sagt, jag var ju tvungen att leka och prova en massa!! Det är KUL att spritsa :-D Den är väl max 10cm hög, så det var väldigt pilligt, speciellt att få dit "sänghimmeln"... får se om det blir någon sådan på den till doptårtan...


Det är förståss meningen att det ska ligga en liten bebis i också. Får se när jag får tid att försöka modellera en sån... Modellering är inte min starka sida, men skam den som ger sej!


Jag känne mej alltid så glad och nöjd när jag har fått pyssla lite. Att kunna sitta en stund och få vara helt fokuserad på vad man håller på med. DET är lyx det! Synd att det blir så sällan just nu... men allt har sin tid. Just nu kommer Agaton i främsta rummet! Ja, självklart de andra barnen också, men de är trots allt i skolan/dagis emellanåt. Då är det bara jag och Agaton. Och om han sover kan jag ju få mej lite egentid, men inte nog för att plocka fram tårtgrejjerna. Det behöver jag ju veta att jag får sitta ett par timmar med för att det ska vara någon ide.


På tal om Agaton, så är jag så glad idag!!

Han har haft ett par dagar nu, som vi har fått ge honom lite extramat på flaska. Han har varit gnällig och missnöjd, så vi gissade på att amningen var på upphällningen, precis som med de andra. Han har inte ätit speciellt mycket extra, men än dock lite.

Idag har han däremot inte behövt något extra alls!! Varit nöjd, lugn och glad hela dagen, min miniprins! Så kanske, kanske räcker mjölken ett tag till! *håller tummarna*

För hur nyttigt och bra på alla sätt amning än är, så är det INTE värt att ha en ledsen bebis! Visst, man kan intensivamma och allt det där, men jag vet ju sedan tidigare att det inte fungerar för mej. När produktionen börjar minska finns det ingenting som kan få igång den igen, tyvärr.

Nåja... just nu känns det jättebra iallafall! Varje dag över 2 månader är en bonus för mej (och Agaton med förståss ;-) )




Av Jenny - 20 januari 2009 14:42

Ja... vem har egentligen intresse av att läsa om mitt högst ordinära vardagsliv? En 4-barnsmamma på 30+ med villa och vovve (dock inte volvo... de gör inte tillräckligt stora bilar! ) i en lagom liten stad, med ett lagom jobb och extremt vanlig livsåskådning. Är ju inte så att man har en mängd intellektuella tillägg till samhällsdebatten i stort...


Nej... jag skriver om det som rör mitt hjärta. Och det gör min familj.. mina vänner och min släkt.  Och de är jätteviktiga! Och superintressanta! Och jag skulle kunna skriva åtskilliga textmeter om dem! Men.. vem skulle läsa? Och hur kul skulle det vara för dem att bli resencerade på nätet, för att jag inte har något bättre att skriva om??


Nu råkar ju faktiskt min blogg mest av allt vara till för just nämnda familj, släkt och vänner. De som faktiskt VILL veta vad som händer i våra liv. Om det nu händer något. Vilket det sällan gör. Inga stora, världsomvälvande saker iallafall, men tillräckligt för att sätta guldkant  på våran anspråkslösa tillvaro!


Som t.e.x har Fredrik varit på två anställningsintervjuer i Januari, och har en till nästa vecka. Dessutom har de flera tjänster ute där han jobbar nu, så förhoppningsvis kan han snart säga upp sej från poolia och gå upp lite i lön! Hade varit trevligt! :-)

Och så har vi äntligen, efter flera månaders funderande fram och tillbaka, påbörjat våran utredning om att bli familjehem!! Känns jätterätt just nu, och väldigt spännande.


Och så har jag ju mina underbara ungar, som förgyller mina vardagligt gråa dagar med skimrande färger!

Härom dagen kom Samuel hem från skolan, när jag satt och ammade i soffan. Han gick in i köket och grejjade med något, och kom sedan in till mej, med en kopp kaffe och en syltkaka, som han hade bakat i skolan! Stolt som en tupp ställer han det framför mej och säger "varsågod, min lilla sockerpulla!! "  Kan man annat än smälta då??


Han har ju ett lite lillgammalt språkbruk, min stora prins. När jag frågade om kakorna hade varit svåra att baka svarade han; Nej, faktiskt inte. De var helt suveränt enkla!"


Så.. nu ska jag återgå till mitt glamourlösa, högst ordinära och lite halvtråkiga liv! Som jag älskar!! Skulle inte vilja byta det mot all fame i Hollywood! Även om jag _ibland_ önskar att Agatons goa storebror inte tyckte riktigt så mycket om sin lillebror som han har gjort idag. Det är ju inte lätt att vara pigg och glad bebis, när man aldrig får sova färdigt, utan ständigt blir väckt av en storebror som bara MÅSTE pussa, krama, klappa huvudet, pipa näsan, vagga vagnen (liiite väl hårdhänt) eller generöst dela med sej av sin älskade lejonfilt som omtänksamt trycks upp i ansiktet. Lillebror är ju SÅÅÅ FIIIIN!!! :-D



Av Jenny - 20 januari 2009 12:44

Jahapp, då har jag fått min första bloggutmaning... och det ska jag väl klara av! :-D


Blev utmanad av Carro på griffelfot.blogg.se !


4 av mina favorit program:
* Bones
* House
* CSI
* Diverse dokumentära sjukhusserier

4 saker jag gjorde i går:

* Myste med familjen
* Gick ut med hunden
* Städade
* Tecknade om försäkringar :-o

4 saker jag ser fram emot:

* Sommaren!
* Agatons dop
* Middagen med familjen ikväll... alltid lika mysigt. 

* Framtiden!!!

4 favoritrestauranger:
* Ågatan 3
* East West sushi
* indira
* jensens, för deras barnvänlighets skull

4 saker på min önskelista:

* En familjesemester på något varmt ställe
* En kitchenaid
* Att framtiden blir lika bra som hittills!
* Att min familj, släkt och vänner inte drabbas av olyckor eller sjukdomar


Jag utmanar:

Svårt.. jag har inte så många "bloggvänner" som inte redan fått denna...

men Annika

        Tove

       Jenny

        Linda




Presentation


Min blogg är en sporadisk, impulsiv blogg om min vardag, livet, kärleken, tankar och åsikter. Bloggar när jag får lust och uppdaterar när jag vill. Mycket bilder och mycket svammel! Håll till godo!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12 13 14 15 16
17
18
19 20 21 22
23
24
25
26 27 28
29
30
31
<<<
Januari 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sedan 100115 har såhär många varit här!


Ovido - Quiz & Flashcards