Alla inlägg under juni 2009

Av Jenny - 17 juni 2009 10:28

Ibland blir jag bara så trött...

Visst är det bra att engagera sej, att ha en åsikt, att våga stå upp för det man tycker är viktigt! Men kan man inte ibland bara få LEVA?? Utan att TYCKA??

Man ska veta allt om alla elbolag. Vilka som är billigast, har bäst avtal och framställer sin el mest miljövänligt. Sedan ska man väga alla faktorer mot varandra och besluta sej för vad som är viktigast. För att göra saken svårare vet man ju att man BORDE välja den som är mest miljövänlig... eller den som skänker överskottet till välgörenhet... Eller borde man kanske välja den som är billigast, så man faktiskt har råd att betala sin elräkning?? Eller... BAH!!!


Och det är samma sak överallt! Man ska vara insatt i allt från telefonabonemang, sparande och placerande i fonder och aktier (hur var det nu... vilka fonder placerade i företag som i sin tur investerar i andra företag som köper produkter från en fabrik som anlitar barnarbetare??? )  till vilka klädbutiker och bagerier som har bäst förhållanden för sina anställda... och självklart bojkotta de andra, även om just DE bakar världens godaste tårtor!!


Självklart gäller detta även människor. Man ska ha åsikter om religioner, livsåskådningar, kvinnors rättigheter i olika länder osv i all oändlighet. Missförstå mej inte... allt detta är BRA saker, som man verkligen borde bry sej om! Men inte för att samhället anser att man BORDE, utan för att man faktiskt känner sej engagerad och berörd av innebörden!


En sak som dykt upp flera gånger den senaste tiden i mitt liv, är denna HBT-debatten. Ska "de" få gifta sej, skaffa barn, byta namn eller whatever??? Och framförallt... vad TYCKER jag om HBT- personer??

Vad jag tycker?? JAG TYCKER INGENTING!!!!! Om det inte är människor jag känner såklart, för då har jag förmodligen en åsikt om dem. Som MÄNNISKOR!! Resten angår mej inte! Lika lite som jag lägger mej i vilka mina hetro vänner väljer att älska, leva eller ha sex med, bryr jag mej om vem mina HBT-vänner älskar, lever, eller har sex med!  VARFÖR ska jag ha en åsikt? Vad ger mej RÄTT att ha en åsikt?? Lika lite som jag kan bestämma vilken religion andra människor tillhör, vilken livsåskådning andra människor har eller vilket arbete de vill gå till på mogonen. Det angår inte mej!!


Alla är MÄNNISKOR. Och det borde inte ens finnas en debatt runt det. Alla människor SKA ha samma rättigheter och skyldigheter i samhället. Det borde inte finnas något utrymme för tyckande i det! Det borde inte behövas någon kamp, för att vissa grupper i samhället ska ha rätt att bestämma över sina egna liv! Och andra människor borde inte TYCKA så förbannat mycket!


DET TYCKER JAG!!!

Av Jenny - 15 juni 2009 19:00

Japp... nu är det sommarlov. Det innebär i praktiken att man har ett helt gäng uttråkade barn hemma, eftersom de inte kan leka med sina kompisar! Kompisarnas föräldrar jobbar nämligen i allmänhet ett par veckor till, och barnen är således på dagis/fritids. Mina stackars barn tvingas istället vara hemma med sin tråkiga moder, eftersom jag är föräldraledig!


  Ja.. ni läste rätt! Från och med imorgon är jag inte längre sjukskriven, utan föräldraledig! Två hela veckor ska jag nu vara frisk, innan det är dags för operation. Och jag känner mej faktiskt riktigt frisk just nu! Härligt!

Visst känner man av den där strulande gallan emellanåt, men det är smällar man får ta! Snart är den borta!! :-)


 Åter till barnen... Alfred är också hemma från dagis nu. För de närmaste tre veckorna har Fredrik semester, och då har man ju inte barnen på dagis såklart! Semester vill man ju ha _tillsammans_ med barnen, annars är det ju ingen ide!!  Grejjen är bara den, att dagis stänger i Juli... och inte sätter jag mina barn på jourdagis om det inte är alldeles nödvändigt! Och det är det ju inte i år... jag är ju hemma! :-) Iofs är jag nyopererad sedan 4 dagar när F börjar jobba.. men det ska säkert gå bra.  Så Alfred får inte gå till dagis på 6 veckor! HUR ska stackarn överleva??? Han älskar ju sitt dagis, och klättrar på väggarna efter en helg hemma :-P Fart och fläkt ska det vara!!


  Nu har jag ju sådan tur att många av mina vänner ochså är lediga i sommar! :-) Och många av dem har jämngamla lekkamrater till Alfred! Och det finns gott om lekplatser, badplatser, skogar och annat som lätt sysselsätter ett gäng tvååringar i några timmar, medan deras fromma mödrar dricker en kopp kaffe, eller fem!! Och om regnet öser ner oavbrutet hela sommaren, får vi väl flytta in oss i diverse soffor och inomhuslekland.  Och så finns det ju färger, klister, trolldeg, pärlor och en massa annat kul i gömmorna här hemma... Ja... en riktigt MYSIG sommar med mina härliga ungar kommer det bli!!!  Dessutom håller solen precis på att tränga sej igenom molntäcket, efter 1½ veckas envist regnande. Så än har inte hösten kommit! Visst är det underbart?? ;-) Jag älskar sommarlov!!!!!!!!

Presentation


Min blogg är en sporadisk, impulsiv blogg om min vardag, livet, kärleken, tankar och åsikter. Bloggar när jag får lust och uppdaterar när jag vill. Mycket bilder och mycket svammel! Håll till godo!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< Juni 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sedan 100115 har såhär många varit här!


Ovido - Quiz & Flashcards