Direktlänk till inlägg 6 september 2010

Ibland upp, ibland ner...

Av Jenny - 6 september 2010 09:32

Det här med föräldraskap är inte alltid enkelt... Ibland, eller ganska ofta faktiskt, fattar jag ingenting!

Vem är det som stundom byter ut mina små, söta , glada gullungar mot fullfjädrade terrorister och marodörer??

Vad är det som gör att dessa blida änglar ibland förvandlas till riktiga små monster??

Iofs väldigt söta monster, men ändå!

Jag talar förståss om trotsåldern!!


När mitt första barn klev in i tvåårstrotsen bleb jag fullkomligt överrumplad! Hon, som varit den mest nöjda, glada och lätthanterliga lilla dotter man kunde tänka sej, fick plötsligt utbrott som kunde få den mest luttrade nanny att få gråa hår.

Varj morgon kunde det ta flera timmar att komma iväg till dagis... för hon ville inte! Hon ville inte äta frukost, och hon ville inte låta bli! Hon ville inte ha på sej kläder, men inte vara naken, och hon ville INTE åka bil, men inte heller gå... och hon ville absolut inte till dagis, men vara hemma kom inte på tal!

Hon skrek, slog, bet och sparkade... och skrek lite till!!

Konflikterna var många och långa. Jag försökte vara pedagogisk, metodisk, bestämd, kärleksfull, arg... och jag pratade, mutade, hotade, motiverade... kramade, kramade och kramade... och till slut tog jag helt sonika ungen under armen och gick!

På kvällarna, när det lilla monstret till slut somnat i sin säng, och såg precis sådär änglalik ut som hon alltid gjort, ringde jag till mamma och grinade. Jag trodde det var något fel på mitt barn. Såhär ilsk kan väl inte en normal 2-åring vara??

Jag var helt övertygad om att jag var världens sämsta mamma, som inte kunde hantera mitt barn.

Mamma sa att det var normalt.. och att det skulle gå över.

Jag trodde henne inte.

Hur skulle detta bara kunna "gå över"??

Jag såg framför mej ett liv fyllt av skrik, gap och tårar...


Men plötsligt, en morgon, var min ängel tillbaka! Bara sådär!

Helt uten förvarning, lika plötsligt som det kom, var monstret borta!

Jag har ingen aning om var det tog vägen, och jag har inte sett röken av det sedan dess. Inte för att jag har letat sådär vändigt enträget... kanske ligger det under en säng någonstans och trycker?


Nu kliver snart mitt fjärde barn in i den underbara trotsens värld... Monstret har börjat visa sej emellanåt. Jag befarar att denna omgång blir minst lika intensiv som den första, eftersom deras personligheter är väldigt lika.

Men med en stor skillnad.

Han kommer säkert skrika, sparka, slå och utagera allt han orkar... kanske till och med MER än han egentligen orkar.

Och jag kommer prata, muta, motivera, krama, krama krama... och le!

För de är ju så söta när de verklgen försöker få bestämma! När de stampar i golvet och försöker se så arga ut som de bara kan!

Jag kommer låta honom hållas. Sucka lite emellanåt. Konstatera att det måste vara mycket jobbigt att ha så mycket starka känslor i en sådan liten kropp.

Och jag kommer vara helt trygg och viss i övertygelsen om att

 DET GÅR ÖVER!!



 
 
Ingen bild

Annika

8 september 2010 22:39

Åh, du e helt underbar!
Min vänskling, du är världens bästaste mamma med mycket tålamod på rätt ställe!
Och jag håller med dig i att det ser ganska sött ut när de små monstren ligger och skriker på golvet i hallen, samtidigt som de sneglar för att se om de vinner kampen. :)
Upp till kamp emot monstren!

 
Ingen bild

Cicci

12 september 2010 17:58

Det är bara synd att det är så svårt att le mitt i kaoset. Men jag hoppas monstret försvinner härifrån snart för jag saknar min lille gosegris.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 18 februari 2011 11:45

Det är svårt att blogga ibland.  Speciellt när det är så mycket som händer men som man inte KAN blogga om!! Av olika anledningar.   Vi har ett nytt extrabarn här. Jättekul! Upptar mycket tid och engagemang, men känns SÅ meningsfullt! Det ger ...

Av Jenny - 19 december 2010 19:42

Av Jenny - 16 december 2010 10:46

Igår var det så luciafirande på dagis. Det är nionde gången mina barn är med i avd.2´s luciatåg, ochdet är alltid lika mysigt!! I år var det ju då Alfred och Agaton som stod för stjärnglansen. Två stiliga stjärngossar, minsann! Och Alfred sjöng...

Av Jenny - 12 december 2010 11:38

... är inte en värst rolig blogg alls! Men ni får hålla tillgodo ett tag ändå. För det jag just nu har att välja på är att blogga utan bilder, eller inte blogga alls!   Våran kamera har blivit knäpp och laddar ur batterierna efter en halv min...

Av Jenny - 10 december 2010 08:33

Nej men, hörrni.... börjar det inte bli dags att skaka liv i den här gamla bloggen igen?? Jag lovar ingenting. Garanterar inte inlägg varje dag. Men kanske iallafall något litet då och då? Här stundar nämligen nya tider! Den 24:e Januari blir...

Presentation


Min blogg är en sporadisk, impulsiv blogg om min vardag, livet, kärleken, tankar och åsikter. Bloggar när jag får lust och uppdaterar när jag vill. Mycket bilder och mycket svammel! Håll till godo!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
   
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< September 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sedan 100115 har såhär många varit här!


Ovido - Quiz & Flashcards