Direktlänk till inlägg 26 juli 2010

Att ta det piano...

Av Jenny - 26 juli 2010 09:43

Sitter och väntar... på ett piano!!

Alldeles av sej själv ska det komma vandrandes och installera sej i vårat vardagsrum!

Som jag har längtat.

När jag växte upp dominerades vårat vardagsrum av ett massivt, gigantiskt svart, vackert piano, som alla klinkade på förjämnan.

Vissa bättre (läs: syster och bror) Vissa sämre (läs jag) och vissa med diverse tillhyggen (läs exempelvis linjaler som gjorde djupa hack i de vackra elfenbenstangenterna) eller skapade oljud genom allmänt hamrande. Men alla med samma glädje!! Och ingen med kladdiga fingrar! Det var nämligen regel nummer ett... tvätta händerna innan pianot! Framförallt eftersom det alltid var kapplöpning dit efter måltiderna mellan alla dagbarn, syskon och kompisar!


Otaliga är historierna om detta pianots liv.

Hur mamma köpte ett skabbigt, slitet gammalt piano, som hon tänkte måla vitt,  men fick hem det uppolerat, blankt, kolsvart och otroligt vackert. Med guldfärgade kandelabrar. Det blev aldrig vitt.


Att flytta det var ett projekt i sej. Jag har fotfarande i vagt minne ett helt gäng med stånkande, ölluktande flyttgubbar som kämpade sej blåa för att få upp det på andra våningen när vi flyttade till nödinge.

Ingen hiss, spiraltrappa och en lång, smal loftgång var ingen barnlek ens för vana flyttgubbar med lyftselar!


Så.. när det åter var dags för flytt, ca 20 år senare, och pianot hade börjat bli illa åtgånget av all kärlek det fått genom åren, fick det gå i pension. Det visade sej att det inte gick att stämma längre, p.g.a  en klåpare till blind pianostämmare som hade sprutat vatten på strängarna så de hade rostat.

Istället för stånkande flyttgubbar, blev det därför ett möte med min bror och en vinkelslip, och därefter en begtavning på tippen. Vilket måste ha kännts tungt i hjärtat för min stackars bror, som var pianots största älskare och förväntade övertagare.


Nu är alltså ett lika stort, men VITT piano på väg till oss!!

  

Men vis av erfarenheten gav vi oss inte på flytten själva, trort avsaknaden av spiraltrappor!

Först hade vi tänkt att samla ihop ett gäng starka vänner och kånka bäst det gick.

Men våra stackars starka vänner var inte helt pigga på att bryta ryggen för vårat höga nöjes skull! Märkligt...

Istället fjäskade vi lite med flyttfirman som ändå skulle bära in en massa grejjer i huset som det stackars pianot blir vräkt ifrån, och lyckades få dem att ta med det tillbaka till oss! Perfekt!


Jag känner mej förväntansfull som ett barn på julafton. Jag förstår att det kan tyckas fånigt för många av er... men under min uppväxt har pianot nog varit den viktigaste möbeln i vårat hem och källan till så mycket glädje, och jag hoppas att detta förvärv ska ge mina barn samma möjlighet till musiklek och glädje!

Vi spelar och sjunger mycket och gärna.... inte för att vi är duktiga, eller vill bli idoler, utan för att det är KUL och man blir GLAD!

Odelat positivt helt enkelt!

Perfekt!

 
 
Ingen bild

Prinsen

26 juli 2010 10:24

Härligt =) Äntligen ska det komma in ett piano i huset.. vackert är det med =)

 
Ingen bild

Bror

26 juli 2010 11:07

Det var inte vatten utan 5.56 för att förhindra stämskruvarna att rosta vilket gjorde att träet murknade så de inte fungerade alls. Och det var inte jag med vinkelslip utan Herr Ahlfors men det kändes lika tungt för det!

 
Ingen bild

Cicci

27 juli 2010 10:13

Det är min högsta önskar också, att få ett piano. Plats finns så min önskar kanske går i uppfyllelse en dag.

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 18 februari 2011 11:45

Det är svårt att blogga ibland.  Speciellt när det är så mycket som händer men som man inte KAN blogga om!! Av olika anledningar.   Vi har ett nytt extrabarn här. Jättekul! Upptar mycket tid och engagemang, men känns SÅ meningsfullt! Det ger ...

Av Jenny - 19 december 2010 19:42

Av Jenny - 16 december 2010 10:46

Igår var det så luciafirande på dagis. Det är nionde gången mina barn är med i avd.2´s luciatåg, ochdet är alltid lika mysigt!! I år var det ju då Alfred och Agaton som stod för stjärnglansen. Två stiliga stjärngossar, minsann! Och Alfred sjöng...

Av Jenny - 12 december 2010 11:38

... är inte en värst rolig blogg alls! Men ni får hålla tillgodo ett tag ändå. För det jag just nu har att välja på är att blogga utan bilder, eller inte blogga alls!   Våran kamera har blivit knäpp och laddar ur batterierna efter en halv min...

Av Jenny - 10 december 2010 08:33

Nej men, hörrni.... börjar det inte bli dags att skaka liv i den här gamla bloggen igen?? Jag lovar ingenting. Garanterar inte inlägg varje dag. Men kanske iallafall något litet då och då? Här stundar nämligen nya tider! Den 24:e Januari blir...

Presentation


Min blogg är en sporadisk, impulsiv blogg om min vardag, livet, kärleken, tankar och åsikter. Bloggar när jag får lust och uppdaterar när jag vill. Mycket bilder och mycket svammel! Håll till godo!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
     
1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26 27
28
29
30
31
<<< Juli 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sedan 100115 har såhär många varit här!


Ovido - Quiz & Flashcards