Alla inlägg under januari 2010

Av Jenny - 24 januari 2010 19:35

Det finns en tom lokal nere på stan....

Tänk om...

Jag har ju en liten, hemlig dröm.

En dröm som inte känns helt reell egentligen...

Men som skulle vara SÅ underbart rolig!!


Jag vill ha en egen tårtbutik!!!!

Sälja tårtdekoreringsgrejjer.

Hålla kurser.

Och ta emot tårtbeställningar!

Tänk!!


Tänk att kunna gå till MITT EGET jobb

varje dag.

Fylla dagarna med något jag tycker är vansinnigt kul!

Att få glädja människor

Dela med mej av det jag kan.

Jobba med min hobby!!


Det är väl iofs en dröm hos många...

Och jag skulle vara blåögd om jag verkligen trodde att jag skulle kunna livnära mej på det.

För hur många i Nora skulle vara beredda att betala ca 500kr för en normalstor födelsedagstårta??

Inte tillräckligt många för att det skulle täcka lokalkostnader,lön och andra omkostnader, skulle jag tro.

Nu tar jag ju ca 300 för en "normalstor" tårta, eller 25-30kr/bit vid mera avancerade skapelser...  Och även det tycker många är för dyrt.

Så...

Jag får väl fortsätta drömma...

Men tänk om...???

Av Jenny - 24 januari 2010 15:38

  

Det känns som några dagar sedan... eller kanske veckor då.

Denna lilla, alldeles nya pytteprylen fick följa med oss hem från BB...

Och blev en del i våran familj!

Egentligen har det dock gått över ett år, och pytteprylen är inte så pyttig längre!!

  

Det har blivit dags för mamman att rätta in sej i ledet, och återgå till tjänstgöring, lite mer regelbundet.

Och därmed har det även blivit dags för DAGISINSKOLNING!!

  

Den första veckan är avklarad... och har gått riktigt bra!

Det där stället är faktiskt riktigt kul! Massor av barn, och nya leksaker att pyssla med.

  

Första dagen var pappa med och lekte...

Fröknarna var riktigt kul också! Inte alls särskilt läskiga...

Speciellt inte när pappa fanns nära till hands så man kunde tanka lite trygghet emellanåt.

   

Nästa vecka ska det tränas på att äta och sova på dagis... och eftersom just ätning och sovning är Agatons paradgrenar, kommer det säkert gå alldeles lysande, även på dagis! Jag menar... det är ju MAT!! Och för en liten kille, vars första ord va "äta" är det ju allt som krävs!  

Av Jenny - 24 januari 2010 15:17

Ja... risken är ju att bloggen kommer bli lite tjatig framöver. Men det är mycket bröllopsbestyr som rör sej i tankarna nu! Bara 2½ månad kvar ju, och det börjar bli dags att få klart alla delar!


  

Sandra ska vara min privata makeupare ( finns det något sådant ord? Annars gör det det nu!!) och härom sistens var det dags för en första provsminkning!

Bästa Malin var ochså med och kladdade!

  

Mycket färgprovande, babbel och skratt blev det! Men visst är det en lyxig känsla när någon annan pysslar om en och gör en vacker! Tja... vackraRE då... ;-)

 

Och visst blev det bra!?!

Även om jag inte riktigt har tänkt mej att ha två olika färgkombinationer på ögonen vid själva bröllopet :-P

     


Snyggt!!!



För några dagar sedan åkte Fredrik och jag en liten sväng till Skövde, för att prova ut hans uniform!

Väglaget var inte direkt det bästa, med halv snöstorm och en ishinna på marken, så själva resan tog ca 3 timmar... enkel väg!

Men åh, så stilig han blir, min prins!!

En sån här är det han kommer ha:

   


Nu väntar vi bara på Tärnklänningen, näbbklänningen och pojkarnas vita frackar, som ska levereras från USA... och så MIN klänning förståss!! Alltihop borde anlända inom ett par veckor. Min klänning via butiken i Örebro, och det andra via posten... Spännande!!  

Av Jenny - 14 januari 2010 15:39

Okej, alla nyfikna. Här kommer lite bilder från klänningsprovandet....  Såhär kommer INTE min klänning att se ut ;-)

    

Bortse från den bleka, feta, ovärdiga modellen i denna underbara klänning!!



Av Jenny - 11 januari 2010 14:51

Jag har varit SÅ duktig den senaste veckan, om jag får säga det själv... och det får jag ju, för detta är MIN blogg och jag får säga vad jag vill här! Sådetså! Så: Hejja mej!!


Jag har nämligen inte ätit en endaste bit godis,kaka, bulle, glass eller något annat sådant på 6 dagar nu! Inte för att tillfället inte funnits... det har varit en intensiv kompis-fika-vecka. Men jag har tappert knaprat salta pinnar istället. *klappar huvudet*


Kände mej dock ganska misslyckad när jag, som vanligt på måndag morgon, klev på vågen. Den visade nämligen 1kg PLUS!! På en vecka!! Är inte det taskigt va?? Äter man bara pinnar så borde man väl få se ut som en också? "Du är vad du äter" heter det ju!


Nu var ju iofs inte syftet med sockerstoppet att gå ner i vikt. Jag har faktiskt inga större ambitioner att bli en pinne, trots allt... Men UPP vill jag INTE!

Därför blev jag faktiskt ganska glad när mensen dök upp ett par timmar senare! Jag vet ju sedan tidigare att jag samla otroligt mycket vätska dagarna innan mens, så det förklarar förhoppningsvis saken. Och dessutom är det bara typ en månad sedan sist! Vilket också är jättebra med tanke på min PCO, som ibland ger mej cyklar på upp till 70 dagar. Så... vi får se nästa vecka hur mycket som bara var vatten :-)


Detta är ju verkligen inte den perioden i livet som jag vill isolera mej lite extra... även om det kanske skulle behövas, med tanke på utetemperaturen och avsaknaden av ved härinne idag! Men TÄNK OM jag växer ur min fina klänning!! Innan den ens har kommit!?!

Ja, brudklänningen då... kostar ju några tusen. Och det skulle inte vara roligt om den glipar i ryggen eller spricker i sömmen mitt i kyrkan! "tager du denna.... rrrriiiiitccchhhh!!! "     Usch     Nejtack    Vill gärna ha ett glatt bröllop och bjuder mer än gärna på ett skratt. Men det kan bli lite kallt med bar överkropp i April!!


April... mm... Om exakt 3 månader är jag Fru Kjellgard!! 3!!! Månader!!!  Börjar kanske bli dags att sätta fart med planeringen?

Min klänning är som sagt beställd... hoppas att den kommer, så jag iallafall hinner prova den EN gång innan jag har vuxit ur den..;-) Dessutom har vi beställt klänningarna till tärnan och Sandra. Och vita frackar till pojkarna! Gud så sött!!

Och så har vi köpt ringen. Urfin!! Glittrig och tjusig! I vitguld.... det visste jag inte att jag ville ha förren den satt på fingret!


  

Ja, inbjudningskorten är nästan klara också! I morgon ska jag och Malin pyssla ihop det sista, och sedan hamnar de på lådan innan veckan är slut. Då finns det ingen återvändo längre... :-D


Och för er stackare som inte får något: Ni är VARMT välkomna till kyrkan iallafall!! Den 10/4 kl 15.00 i Nödinge kyrka. <3


Nu sitter jag och filar på gästlistan... letar adresser och skriver ner hur många vuxna samt barn det finns i varje familj. För att det ska bli lättare för Rune och Camilla när de tar emot osa.


Men just nu känns det inte som att det någonsin kommer bli vår igen... bara kallt,kallt och kallt! Tänk om vi kunde få ett såhär stabilt högtryck under sommaren!

Av Jenny - 5 januari 2010 11:55

Idag är sista dagen...

Dags att ta itu med mitt beroende!

Jag och Jessica har gjort en överenskommelse. Hon slutar röka, och jag slutar med socker! Ja, så tillvida att jag inte får äta något socker i godis, kak eller sån form. Och när suget blir för stort ska vi ta en promenad eller åka till gymmet tillsammans istället! Och med mitt sockersug lär det ju bli MÅÅÅÅÅÅNGA promenader!! Har jag tur kanske jag tappar några gram på köpet. Men det är inget jag räknar med. Lite mera muskler lär det väl bli iallafall, och lite mindre daller i valkarna, kanske!

Lär blir tufft... det ÄR ju så gott!! ;-)


Idag blir det iallafall inte mycket till promenerande. Det är -20 grader ute. Istället sitter jag framför brasan och surfar. Jag har hört att surfing kräver väldigt mycket energi och ger jättemycket muskler! Låter som en utmärkt träningsform för mej, för särskilt jobbigt är det ju inte! Men jag kanske gör fel...


Egentligen skulle jag ha varit och fikat med Agatons kompisar just nu. Pojkarna vaknade vid 9 och vi skulle åka 10.15 Bara att sätta fart... men en kopp kaffe och lite frukost fick slinka ner först. Sedan kom Samuel nedsläntrande. Han ville ha sjuss till Alex. Och Sandra ville med och fika med småttingarna. Efter att alla var färdigätna började vi redan få lite bråttom. Klä på Alfred, se till att Samuel inte gick ut i t-shirt. Skicka ut dem till bilen. Klä på Agaton. Få Sandra att borsta håret, och sedan ta med Agaton ut till bilen. Försöka att få på mej själv något lämpligt, så jag inte kommer fram med udda strumpor och förfrusna ögonfransar! Sedan ut till bilen! Igenfrusna dörrar, frostiga rutor och bilbälten som inte är allt för lätta att få på med tjocka vantar. Tillslut var dock alla på plats, och klockan var redan över halv... Då!!! Startar inte bilen... Stackarn tyckte väl helt enkelt att det var för kallt för att vara ute och köra idag!

Så vi gick in igen... utom Samuel som promenerade iväg till Alex. Inget annat att göra om man vill leka.

Vi andra nöjer oss med att njuta av det solgnistrande snötäcket från insidan av fönstren... med brasan sprakandes i bakgrunden.

Alfred tittar på film. Sandra och Linn pysslar med sitt, och Agaton tar sej en liten tupplur. Och jag... bloggar... surfar... dricker kaffe... och försöker hindra glödande loppor från att bränna upp vardagsrumsmattan! Något ska man ju pyssla med!


Här kommer lite bilder från nyår också!

                  

Av Jenny - 1 januari 2010 23:49

Ja... nyårsafton då...

Den 29:e, när vi kom hem från GBG, trodde vi att vi skulle sitta själva på nyår. Inget fel med det, kan vara riktigt mysigt. Men det är ju kul med folk! Som tur är så bjöd mina vänner in sej själva, så det slutade med 7 vuxna och 11 barn mellan 1 och 9 år! Och så en vovve då, icke att förglömma!

Linda och Peter, med barnen Isak, Anton och Tuva

Malin

Elin och Thomas, med barnen Saga, Theo, Älva och Otto

Och så min klan då!


Fixade lite smaskig mat. Tyckte jag själv iallafall... och det är väl det som räknas?

Till förrätt serverades en liten tallrik med hummer, frasiga brödpinnar, ost-och peppardipp samt en räksalsa (röd paprika, rödlök, jordgubbar, tomater, färsk chili, ugly... också räkor förståss). Den var god. Tyckte inte barnen. Eller.. jo... de som vågade smaka. Vilket var Sandra och Samuel, tror jag :-)


Varmrätten blev lite mera klassisk. Helstekt oxfilé, potatisgratäng, kantarellsås och en GRÖN sallad med avokado, fetaost och päron i.


Till efterrätt smaskade vi på en chokladfudgetårta med lemoncurdgrädde och jordgubbar.


Och... ja... sedan var det matkoma i soffan ett par timmar medan barnen röjde på övervåningen!

Himmlas trevligt och opretantiöst!! SÅ mysigt med vänner som kan koppla av och bara vara tillsammans!  


Skålande och fyrverkeriavfyrande vid tolvslaget... och sedan var det ett helt gäng slagna hjältar som behövde få komma i säng.. inklusive jag själv! :-)


Och 2010´s första dag har gått i myspysets tecken. Efter en sovmorgon och sen frukost blev det pulkabacken samt promenad med alla barnen. Därefter bäddade vi ner oss i soffan, tittade på film och frossade i gårdagens onyttigaste rester!!

Sedan försökte jag vila ett par timmar... gick väl sådär kan man ju säga...

Duschade, åt mat och promenerade till jobbet. Där jag är nu... så det är kanske bäst att jag jobbar lite också då.


Bilder från nyår kommer kanske senare... om det vill sej!!

Av Jenny - 1 januari 2010 10:38

Nu är det ett nytt år. 2010. Det kommer att bli ett bra år, det också! För allting blir vad man gör det till!

Jag känner en gammal kvinna, som alltid firar nyårsafton i stillhet. Hon sitter framför sin brasa, med lite stillsam musik i bakgrunden och skriver. Skriver om året som varit. Allt hon glatt sej åt och det hon ångrar. Alla minnen. Viktiga händelser... ja, kort sagt en sammanfattning av året som varit. Sedan lägger hon det i ett kuvert och adresserar det till evigheten, varefter hon lägger det i elden. Låter året som var omslutas av lågorna och försvinna... Dags att ta farväl av det som varit och se fram emot det som ska komma.


Det behöver inte bli ett år fullt av brutna löften, besvikelser och stora förväntningar... Det blir vad det blir! Det gäller att våga ta emot det som kommer och ta vara på guldkornen. Glädjas åt det man kan, och försöka kliva över resten. Ta hand om sina vänner, krama sina nära och älska så många man kan!!

Ja... i år kommer det bli ett BRA år... TILL!! :-)


.... dessutom är detta året då jag ska bli fru! Kan det bli bättre!?!


Sååå.. för att fira av 2009 tänkte jag bjuda på en bildkavalkad, nu när jag äntligen fått uppladdningen att funka!

Halloween, glada barn, lite bakverk och ett julpyntat hus.

Kram på er ALLIHOP!!!

                 

                                       

Presentation


Min blogg är en sporadisk, impulsiv blogg om min vardag, livet, kärleken, tankar och åsikter. Bloggar när jag får lust och uppdaterar när jag vill. Mycket bilder och mycket svammel! Håll till godo!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
        1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
31
<<< Januari 2010 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sedan 100115 har såhär många varit här!


Ovido - Quiz & Flashcards