Direktlänk till inlägg 21 april 2009

Jag har bestämt mej!

Av Jenny - 21 april 2009 22:23

Japp. Så är det. Nu har jag bestämt mej!!

Det här med viktne har ju varit en kamp i nästan hela mitt liv... jag blev överviktig redan i lågstadiet och så har det fortsatt. Jag har aldrig riktigt kommit överrens med min kropp, trots att den faktiskt har tjänat mej ganska väl. Då och då har jag lagt manken till och gjort seriösa försök att närma mej normalvikt, med varierande resultat. Helt i mål har jag aldrig kommit, och så fort jag har återgått till fullt normal kosthållning har vågen börjat dra sej uppåt igen.

Så nu har jag bestämt mej. Jag tänket inte må dåligt längre!!! JA jag är överviktig, och visst hade jag gäääärna velat vara smal och vacker! Men det ÄR jag inte... och jag kommer troligtvis aldrig bli det heller. Och det GÖR INGET!! Det är ju faktiskt bara jag själv som kan bestämma hur jag ska må. Och istället för att må dåligt över att mina kilon hindrar mej från att bära vissa kläder, tänker jag hitta snygga kläder som passar mej! Som jag trivs i.


När jag har gjort mina försök att gå ner i vikt, ger det iofs en stor tillfredsställelse när vågen tickar nedåt.. men samtidigt blir ju mitt psykiska mående så mycket sämre på andra plan. Tankarna kretsar då ständigt kring vad jag får och inte får äta, vad jag har ätit och vad jag ska äta. Jag blir deppig och lättirriterad. Jag mår dåligt och får lätt ångest när självdiciplinen ibland brister och jag sätter i mej något som jag inte borde... och allt detta går ut över min underbara familj.. som ju faktiskt älskar mej precis som jag är och aldrig har bett mej gå ner i vikt! SÅ VILL JAG JU INTE LEVA!! Sån vill jag inte vara!!


Jag vill må bra! Som jag gör nu. Jag vill vara glad och positiv, och ha en massa energi! Som jag har nu. Jag vill vara nöjd med mitt liv och lycklig för det jag har! Vilket jag är nu!! Så varför ska jag riskera allt det bara för några envetna kilos skull??

Nej, bara jag själv kan ta ansvar för hur jag mår. Jag mår varken bättre eller sämre för att någon annan tycker jag har varit "duktig" och svultit mej. Det är ju vad jag och min familj tycker som räknas!


Så jag har bestämt mej för att må BRA!!

Jag har bestämt mej för att tycka att jag är ok! Jag ska försöka äta nyttigt och begränsa det onyttiga. Jag ska försöka röra på mej och se till att inte öka i vikt. Men jag tänker slänga ut vågen! Och om jag ibland känner att jag verkligen vill ha en chokladbit, så ska jag äta den och njuta av den, utan att någon liten djävul sitter på axeln och viskar elakheter till mitt samvete. För en chokladbit ibland skänker mej njutning. En god fika med mina vänner gör mej glad. Att baka bullar med barnen får mitt hjärta att växa.


Så jag ska välja att vara lycklig. Och lycka gör vem som helst vacker!!!!

 
 
Ingen bild

Annika

22 april 2009 00:42

Äntligen blir du den bullmamman du SKA vara!!!
PUSS

 
Ingen bild

Annika

22 april 2009 20:26

Alltså, du blir inte en bullig mamma utan en mysig gosig mamma som bakar bullar och myser med familjen - precis som du är satt på jorden att göra!
Jag blev riktigt glad av att läsa detta inlägget! *stoooor kram*

 
Ingen bild

milimina

23 april 2009 11:37

HURRA! härligt att läsa! och visst är det skönt att må bra :) mkt viktigare än kläder.

 
Ingen bild

jowe

29 april 2009 08:20

Otroligt kloka ord från en underbar, helt perfekt Jenny! :-)

Från
    Kom ihåg mig
URL

Säkerhetskod
   Spamskydd  

Kommentar

Av Jenny - 18 februari 2011 11:45

Det är svårt att blogga ibland.  Speciellt när det är så mycket som händer men som man inte KAN blogga om!! Av olika anledningar.   Vi har ett nytt extrabarn här. Jättekul! Upptar mycket tid och engagemang, men känns SÅ meningsfullt! Det ger ...

Av Jenny - 19 december 2010 19:42

Av Jenny - 16 december 2010 10:46

Igår var det så luciafirande på dagis. Det är nionde gången mina barn är med i avd.2´s luciatåg, ochdet är alltid lika mysigt!! I år var det ju då Alfred och Agaton som stod för stjärnglansen. Två stiliga stjärngossar, minsann! Och Alfred sjöng...

Av Jenny - 12 december 2010 11:38

... är inte en värst rolig blogg alls! Men ni får hålla tillgodo ett tag ändå. För det jag just nu har att välja på är att blogga utan bilder, eller inte blogga alls!   Våran kamera har blivit knäpp och laddar ur batterierna efter en halv min...

Av Jenny - 10 december 2010 08:33

Nej men, hörrni.... börjar det inte bli dags att skaka liv i den här gamla bloggen igen?? Jag lovar ingenting. Garanterar inte inlägg varje dag. Men kanske iallafall något litet då och då? Här stundar nämligen nya tider! Den 24:e Januari blir...

Presentation


Min blogg är en sporadisk, impulsiv blogg om min vardag, livet, kärleken, tankar och åsikter. Bloggar när jag får lust och uppdaterar när jag vill. Mycket bilder och mycket svammel! Håll till godo!

Fråga mig

2 besvarade frågor

Kalender

Ti On To Fr
    1
2
3
4
5
6
7
8
9
10
11
12
13
14
15
16
17
18
19
20
21
22
23
24
25
26
27
28
29
30
<<< April 2009 >>>

Sök i bloggen

Senaste inläggen

Kategorier

Arkiv

RSS

Besöksstatistik

Sedan 100115 har såhär många varit här!


Ovido - Quiz & Flashcards